]

יום שישי, 27 באוקטובר 2017

נראה שהבעיה בירקון נעוצה גם באנשים שתפקידם לשמור עליו

מה עוד צריך לקרות כדי שאנשי רשות נחל הירקון יודו שעדיין לא נמצא פתרון אמיתי לזיהום בירקון? למרות אלפי הדגים המתים, הקצף הלבן על המים וכמות החיידקים האסטרונומית שנמדדה בירקון – אמר השבוע האקולוג של רשות נחל הירקון לעיתונאית כי אין זיהום בנחל. אנחנו לעומת זאת מבקשים ממנהלי רשות נחל הירקון: תהיו רציניים. תסתכלו לבעיה בעיניים ותמצאו לה פתרון אמיתי


מאת: קרן בן נון

תמותה של אלפי דגים שוב ושוב, קצף לבן על פני המים שמקורו לא ברור ורמות חיידקי צואה בכמות של פי 460 מהתקן המותר – נראה שכל אלו לא שכנעו את אנשי רשות נחל הירקון שיש זיהום או בעיה סביבתית באחד מהנחלים החשובים בארץ. זאת כנראה גם חלק מהסיבה שעד כה לא נמצא פתרון אמיתי לזיהום בירקון. מיום החלטת הממשלה לשקם את נחל הירקון הושקעו בפרויקט יותר מ-100 מיליון שקל. אך רשות נחל הירקון – שתפקידה העיקרי הוא לשמור על הנחל, לשפר את איכות המים ולשקם את המערכת האקולוגית בירקון נכשלת במשימה שוב ושוב.

את הסיבה לכך אפשר אולי ללמוד ממקרה שאירע לפני מספר ימים. בבוקר יום שני התראיין יו"ר "השכנים של הירקון", מוטי אלמליח, לתוכנית הבוקר של אורלי וגיא בערוץ 10, זאת בעקבות הפרסומים כי ליובלי הירקון נשפך חומר הדברה זרחני מסוכן ואסור לשימוש. דקות לפני הריאיון פגשו מוטי והמראיינת, העיתונאית אביגיל לפין, את האקולוג של רשות נחל הירקון שהגיע למקום. בשיחה הקצרה ביניהם אמר איש רשות נחל הירקון כי אין זיהום בנחל והוא אינו חושש לקפוץ ראש למים. לדבריו, הסיבה היחידה שהוא אינו מדגים זאת היא משום שאין לו בגדים להחלפה.

מוטי לא ויתר ועימת את האקולוג עם ממצאים שמפרסמת רשות נחל הירקון בעצמה באתר האינטרנט שלה. אך האקולוג בחר לא להתמודד עם השאלות שהתבססו על מדידות רמות הזיהום בירקון לאורך השנה האחרונה, הלך מהמקום ונכנס למבנה בו פועלת רשות נחל הירקון. אנחנו ב"השכנים של הירקון", סבורים שההתנהלות של אנשי רשות נחל הירקון היא שערורייתית. מדובר בעובדי ציבור שיש להם תפקיד אחד: לשמור על נחל הירקון. אך הם נכשלים בו שוב ושוב. אולי הסיבה לכך היא שמי שאמונים על שיקום הירקון לא מאמינים בכלל שיש בעיה או שיש צורך בפתרון?

יו"ר השכנים של הירקון, מוטי אלמליח, בראיון לתוכנית אורלי וגיא בערוץ 10:
רשות נחל הירקון נכשלת שוב ושב בתפקידה

זיהום נחל הירקון - נחל הירקון
למרות הדגים המתים, הקצף וכמות  החיידקים, ברשות נחל הירקון לא חושבים שיש בעיה

עובדה מעניינת היא שאקולוג רשות נחל הירקון, אמר בהזדמנות אחרת, בכתבתו של עיתונאי ערוץ 10 אבי עמית, כי בדיגום של המים בירקון נמצאו כמויות חיידקים אדירות, ובפעם אחת לפחות נדגמו 92,000 חיידקי קולי צואתי ב-100 מ"ל מים. למצלמה סיפר כי באותו שבוע בו שודרה הכתבה בתחילת אפריל 2017, נמדדו בירקון בין 10,000 ל-30,000 חיידקים ל-100 מ"ל מים. באותה הכתבה ציין אקולוג רשות נחל הירקון כי התקן המותר לשיט הוא 4,000 חיידקי צואה ל-100 מ"ל מים, התקן לשחייה עומד על 200 חיידקים ל-100 מ"ל מים והתקן לשתייה הוא פחות מחיידק אחד. אז רגע אחד? יש בעיה או אין?

כתבתו של העיתונאי אבי עמית בערוץ 10.

אקולוג רשות נחל הירקון: בנחל נדגמו 92,000 חיידקי קולי צואתי ב-100 מ"ל מים


איך מסביר האקולוג את תופעת תמותת אלפי דגים בנחל, תמונת בלהות שחוזרת על עצמה אחת לכמה חודשים? מה היתה הסיבה לקצף הלבן שכיסה את אזור שבע טחנות לפני שבועיים? אז כתבתי בבלוג זה כי התגובות שקיבלו העיתונאים לתופעה היו שונות וסותרות וציינתי שנראה שמי שאחראים על שיקום הירקון לא ממש יודעים מה ומי משפיעים עליו ומזהמים אותו. אז, לידיעה באתר Ynet השיבו מרשות ניקוז ירקון שהאשמה היא בגשם הראשון, לעומתם מהמשרד להגנת הסביבה נמסר ל"כאן 11" (הערוץ הראשון) כי הסיבה היא חבלה של פלסטינים בקו הביוב של אלפי מנשה וגורם אחר טען שהסיבה היא עומס בלתי סביר על מתקן טיהור שפכים בדרום השרון.

אנחנו מבקשים ממנהלי רשות נחל הירקון – בחייכם, תהיו רציניים. תסתכלו לבעיה בעיניים. תבדקו איך מטפלים באירועי זיהום מסוגים אלו במקומות אחרים בעולם. אל תגידו לעיתונאים שאין זיהום, אלא תעלו את הנושא בעצמכם לסדר היום. זה האינטרס של הציבור וזהו תפקידכם. כי להודות שיש בעיה זה הצעד הראשון בדרך לפתור אותה. קשרו קשרים עם מי שאכפת לו מהנחל ולא תסתגרו מפניהם. אנחנו, "השכנים של הירקון", ראשונים להציע שיתופי פעולה שיטיבו את המצב. אבל כדי שכל אלו יקרו אתם צריכים לומר בקול גדול יחד איתנו – הירקון מזוהם ואנחנו מתכוונים לשנות את זה.


הכותבת היא ממייסדי "השכנים של הירקון"

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה