]

יום שישי, 7 באפריל 2017

מט"ש דרום השרון המזרחי מזהם באופן חמור את נחל הירקון

במשך עשורים רבים היה נחל הירקון מזוהם בשפכים וחומרי תעשייה. לאחר אסון המכביה, החליטו הרשויות לטפל בזיהום. בשיקום הנחל הושקעו סכומים גדולים ומוצדקים ומצבו השתפר, אך בחודשים האחרונים נראה שהמאמצים לשיקום הנחל יורדים לטמיון כאשר מתקן לטיהור שפכים (מט"ש) דרום השרון המזרחי מזרים מי ביוב שאינם מטופלים אל הנחל ומזהם אותו. למרבה הצער כל הגורמים שנוגעים לדבר סבורים שמדובר בגזירת גורל. אנחנו, ועד הפעולה "השנים של הירקון" מאמינים שצריך לפעול באופן שיבטיח שהנחל לא יזוהם באופן שיהיה קשה לתקנו


מאת: קרן בן-נון

במשך עשורים רבים היה נחל הירקון מזוהם בשפכים וחומרי תעשייה. אסון גשר המכבייה המחיש זאת כאשר הגשר עליו עברו ספורטאים מנבחרת אוסטרליה ואוסטריה קרס והספורטאים נפלו למי הנחל המזוהמים. ארבעה מחברי המשלחת האוסטרלית מתו ו-69 ספורטאים נוספים נפצעו בדרגות שונות כשחלקם סבלו מפגיעות ומחלות עקב המגע עם חומרים רעילים שהיו במי הירקון. אחרי האסון החליטו הרשויות לטפל בזיהום. בשיקום הנחל הושקעו סכומים גדולים ומוצדקים בעינינו, יותר מ-100 מיליון שקלים.

אך בחודשים האחרונים נראה שהמאמצים לשיקום הנחל יורדים לטמיון. מתקן לטיהור שפכים (מט"ש) דרום השרון המזרחי מזרים מי ביוב שאינם מטופלים אל הנחל ומזהם את המים. הזיהום פוגע באיכות המים, מביא למותם של דגים בנחל, פוגע בבעלי החיים ובאיכות חיי התושבים שגרים סמוך לירקון. השבוע פנינו, חברי ועד הפעולה "השכנים של הירקון" אל איגוד ערים דרום השרון המזרחי לביוב ואל רשות ניקוז ירקון וביקשנו מהם לפעול כדי למנוע את התופעה שחוזרת על עצמה שוב ושוב ופוגעת במאמצי השיקום של הירקון. זאת מתוך דאגה שהנחל ובעלי החיים בו יפגעו באופן שיהיה קשה לתקן.

לצערנו, פניותינו איגוד ערים דרום השרון המזרחי לביוב ואל רשות ניקוז ירקון לא נענו. אך פרסומים שיזמנו בתקשורת בנושא הביאו את איגוד ערים דרום השרון המזרחי לביוב להגיב לפניית העיתונאי זאב שרגא מעיתון "הוד הכפר" המופץ בהוד השרון והסביבה. "מתקן טיהור השפכים מטפל כיום בכמות שפכים הגדולה פי 4 מהכמות להם תוכנן מלכתחילה וזאת בשל חיבורן של טירה, טייבה, חבלה וקלקיליה (הרשות הפלסטינאית)", נמסר מאיגוד ערים דרום השרון המזרחי לביוב. "ביצוע חיבור הישובים נעשה בהתאם להנחיית משרדי הממשלה כאשר לפני חיבורן למט"ש, זרמו שפכי רשויות אלה הישר לנחלים. בינואר 2015 אישרה מנהלת הביוב לצאת לביצוע השדרוג. העבודות בהשקעה של כ-130 מיליון שקלים צפויות להסתיים במהלך 2017 ויאפשרו טיפול של עד 45,000 קוב שפכים ביממה ברמה שלישונית, להשקיה בלתי מוגבלת בחקלאות וכן אפשרות להזרמה לנחלים. לאחר בדיקה יסודית אישרה נציבות המים ביצוע הגלשה המתחייבת מעודפי הקולחין המגיעים למתקן הטיהור. האיגוד פועל במלוא המרץ על מנת לסיים את עבודות השדרוג בהקדם".


אנחנו סבורים כי לא נעשה שום מאמץ למצוא חלופות לפעולה שמתארת תגובת איגוד ערים דרום השרון המזרחי לביוב. כל הגורמים הנוגעים לדבר צריכים לרכז מאמץ ולנסות לבדוק כיצד ניתן לנתב את השפכים באופן שימנע זיהום ככל הניתן. הפרשנות שלנו לתגובת איגוד ערים דרום השרון המזרחי לביוב בעצם אומרת: "זה המצב כרגע ואין מה לעשות". מוזר גם שתאריך היעד לשדרוג המט"ש הוא כפי נכתב בתגובה "במהלך 2017". היינו מעוניינים לדעת מהו התאריך היעד המדויק בו יסתיימו עבודות השדרוג משום שמצד שני האיגוד טוען כי העבודות נעשות "במלוא המרץ". אנחנו מתחייבים להמשיך לפעול כדי לשנות את התפיסה שזיהום הנחל על ידי מט"ש דרום השרון הוא "גזירת גורל" שכרגע לא ניתן לעשות מולה כלום.

קצת עלינו: "השכנים של הירקון" הוא ועד פעולה שמטרתו לשמור על ערכי הטבע ובעלי החיים בנחל הירקון. הוועד הוקם בעקבות זיהומים חוזרים ונשנים בירקון. יחד עם פעילים שאכפת להם, הקמנו את הוועד במטרה להשפיע על הרשויות לצמצמם את זיהום הנחל, למנוע פגיעה בירקון ובבעלי החיים ולקדם מעורבות של תושבים בתהליך.

"השכנים של הירקון" מתחייבים להמשיך לפעול כדי לשנות את התפיסה שזיהום הנחל על ידי מט"ש דרום השרון הוא "גזירת גורל"


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה